Yoga

Yoga gjør deg rolig og mer fokusert

Vil du gjøre noe godt for ditt velvære og få teknikk til noen øvelser der gir både kroppen og sinnet ditt bedre harmoni, da er yoga det riktige valget. I hele landet finnes det masse av muligheter der du kan lære teknikkene bak yoga og på den måten skape mer ro i sinnet og bli bedre til å konsentrere deg. Her på siden kan du lese mer om yoga og mulighetene.

De positive effekter yoga gjør for kroppen og sjelen

Yoga begynte i India og er en teknikk der man gjennom fysiske teknikker, pusteøvelser og moralske forskrifter utfører øvelser. Formålet med yoga er att finne inn til indre fred og forene seg med seg selv. En indisk mystiker definerer yoga som en kontroll av tankene i sinnet. Tidligere ble yoa koblet sammen med noe mystisk og rart fra Østen. Men de seneste årene er yoga blitt populært i Danmark, og danskene har fått øynene opp for de positive effekter yoga gjør for kroppen og sjelen. De teknikker, som man utøver i forbindelse med yoga arbeider med de svake plassene på kroppen. Det ser egentlig ut som den yoga-praktiserende person sitter helt stille, men kroppen beveger seg hele tiden litt i takt med pusten.

Med hjelp fra den kontrollerte åndedrett blir musklene strukket ut og spennes av, og på den måten blir også de svake musklene styrket. Det finnes mange ulike teknikker og stillinger når man dyrker yoga. Man sitter ikke bare med bena krysset og stritter med fingrene mens øynene er lukket. Det er mye mer enn dette typiske bilde av yoga i aksjon. Ikke bare er yoga bra for velværet ditt, men noen sier også att yoga er så avslappende og avstressende att man kan sove mindre om man dyrker yoga. Det sies faktisk, att om man dyrker yoga i en time om dagen kan man sove en time mindre om natten uten det går ut over ens behov for hvile. Man føler seg enda like uthvilt som hadde man sovet en time ekstra. Selv om yoga består av mange spesielle posisjoner er det ingen grenser for hvem som kan dyrke det. Uansett alder og smidighet, så er yoga noe for alle. Det handler om å lære teknikkerne og bruke pusten sin korrekt gjennom de forskjellige øvelsene.